آیا مهار کننده های DPP4 می توانند به درمان COVID-19 کمک کنند؟

13 آوریل 2020 - محققان و پزشکان سخت در تلاشند تا راه هایی برای مبارزه با COVID-19 ، از جمله داروهای جدید و درنهایت واکسن، بیابند. در تفسیری که در Diabetes Research and Clinical Practice منتشر شده است، استاد دانشکده پزشکی میلر، دکتر Gianluca Iacobellis ، متخصص غدد درون ریز، گفت: آنزیم DPP4 هدف جالبی برای تحقیقات بیشتر است، و مهار کننده های DPP4 می توانند به برخی از بیماران مبتلا به COVID-19، کمک کنند.

دکتر Iacobellis، گفت: ما در مورد مکانیسم ورود این ویروس به بدن اطلاعات بالقوه ای در اختیار داریم، همچنین از روشی برای مهار بخشی از این مکانیسم اطلاع داریم. ما باید آزمایشات بالینی را برای DPP4 ، در مورد بیمارانی که COVID-19 خفیف یا متوسط ​​دارند و از دیابت نوع 2 رنج می برند، در نظر بگیریم.

آنزیم DPP4 در بدن یافت می شود، اما فعالیت آن فقط تا حدی درک شده است. این آنزیم نقش مهمی در پاسخ التهابی و تنظیم انسولین دارد. مهارکننده های DPP4 ، باعث افزایش انسولین و ترشح GLP-1 می شوند و معمولاً برای افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می برند، تجویز می گردند.

در بحران فعلی، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به کووید-19 هستند. داده های ووهان و ایتالیا نشان داده اند که مرگ و میر بالاتری در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت شده است و میزان پذیرش این افراد در ICU بیشتر بوده است.

دکتر Iacobellis، با تکیه بر تحقیقات قبلی، که بر روی کورنا ویروس های پیشین انجام شده است، و همچنین مقاله ی اخیر که نشان دهنده تعامل DPP4 با COVID-19 است، معتقد است که این آنزیم ممکن است با تداخل در پاسخ ایمنی نقش مهمی در این نتایج داشته باشد.

دکتر Iacobellis، گفت: واکنش التهابی بدن به این ویروس، بیش از حد شدید است. این واکنش می تواند تا حدی به واسطه ی DPP4 باشد. این ویروس به آنزیم DPP4 متصل می شود و فعالیت آنزیمی DPP4 باعث افزایش بیان سیتوکین های التهابی می شود و پاسخ التهابی را بیش از حد قوی می کند. مطالعات قبلی در مورد SARS و MERS نشان داد، اگر فعالیت DPP4 را مسدود کنیم، میزان پاسخ التهابی کاهش می یابد و این می تواند پاسخ ایمنی به ویروس را بهبود بخشد.

دکتر Iacobellis، خاطر نشان می کند که پزشکان قبل از استفاده از بازدارنده های DPP4 برای معالجه بیماران مبتلا به COVID-19 به داده های بیشتری نیاز دارند. با این حال، وی همچنین اظهار داشت كه شواهد اولیه نشان داده است كه این داروها التهاب را كاهش می دهند. وی معتقد است که نقش بالقوه ی این آنزیم در یک رژیم درمانی COVID-19 ، قطعاً ارزش مطالعات بیشتر را دارد.

دکتر Iacobellis، گفت: باید ابتدا این درمان را بر روی بیماران دیابتی مبتلا به کووید-19 آغاز کنیم، ما باید مطالعات تصادفی انجام دهیم تا تاثیر این درمان را بر بهبود نتایج افرادی با علائم خفیف یا متوسط ​​کووید-19، بررسی کنیم. این داروها به خوبی تحمل می شوند و می توانند فواید درمانی خوبی بهمراه داشته باشند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200413/Could-DPP4-inhibitors-help-treat-COVID-19.aspx